♥♥♥Click Here♥♥♥

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Thursday, December 23, 2010

♥Way for Love♥ Episode 3

Previous Episode



oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo



3 bulan lg SPM akan tiba. Ayien bertungkus-lumus membuat persediaan utk menghadapi peperiksaan besar itu. Kebiasaannya, Ayien tidak blk ke rumah selepas hbis kelas kerana dia perlu ke pusat tuisyen pd jam2 ptg. Jam 5 ptg baru la Ayien balik ke rumah. Ada baiknya juga jadual Ayien yg sgt padat itu walaupun penat. 
Sekurang-kurangnya ia bole mengelakkan Ayien terus memikirkan ttg Zack.

Sikap Ayien telah berubah selepas peristiwanya dgn Zack. Ayien mula mencari ramai kenalan lelaki yg baru d laman sosial X dgn niat ingin melupakan Zack. Sara sedar dgn sikap Ayien yg tidak seperti dulu.

‘Ayien, bole aku tnya sesuatu dgn ko?’ kata Sara.

‘Apa hal?’ kata Ayien yg sibuk menulis nota yg diberikan oleh cikgu d depan papan putih.

‘Erm,knp aku tgk ko lain jak skrg ah?ko da x mcm dulu lg la...skrg ni,da brapa kenalan lelaki ko?’ tanya Sara.

‘Tiga ja’ kata Ayien dgn selamba.

‘Tiga ja???Ayien...ko nie biar btl,ko couple dgn 3 lelaki dlm 1 masa?ko jgn cari nahas....’ terkejut Sara mendgr jwpn Ayien.

‘Sara...’ kata Ayien sambil meletakkan pennya d atas meja dan memandang wajah Sara. ‘Tak salahkn klu aku ingin cri couple?aku perlukn seseorg yg bole mmbuatkn aku lupa ttg Zack...ada kebaikan juga couple byk ni,kta bole mngenali jenis2 lelaki..ada yg hipokrit,control macho dan x kurg juga yg baik...tp asalkn jgn tersilap langkah..klu da x bole truskn,putuskn ja la hbungan...simple’ kata Ayien.

Sara seolah-olah tidak mempercayai yg kata2 itu keluar dr mulut Ayien sahabat baiknya. Ada juga kebenaran drpd kata2 Ayien tu. Sara tidak tahu ingin berkata apa lg kerana dia sendiri belum pernah ber’couple’. Sara menjeling ke arah Dani. Dani sdg khusyuk menulis nota. Ada suatu perasaan yg masuk ke dlm jiwanya sehingga Sara merasakn dirinya begitu bahagia.

Dani merasakn dirinya d perhatikan. Lalu melihat sekeliling. Mata Dani dan Sara bertembung. Sara mulai cemas,lalu mengalihkan pandangan ke arah yg lain. Dani tersenyum melihat gelagat Sara. Pipi Sara menjadi merah-kemerahan membuatkn Dani berasa geli hati.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hari ini Ayien tidak ke sekolah kerana demam. Sara merasa kebosanan dalam 1 hari ni kerana tiada teman utk berbual. Masa terakhir pembelajaran hr ini adalah subjek BM. Cikgu BM tidak masuk kelas hari ni kerana terlibat dgn mesyuarat d bilik guru. Suasana riuh rendah d dlm kelas pun tidak dpt menghiburkan hati 


Sara pd ketika ini. Nasib baik la Sara ada membawa buku Novel ‘Ruang Rindu’ Alaf 21,bole juga menghilangkan boring dan stress kerana belajar secara terus-menerus hari ini.

‘Hai Sara...’

Sara terkejut dan bercampur rasa cemas kerana dia amat mengenali suara itu. ‘Ha...ha...hai...’ balas Sara.

‘Ai,bila masa pla ko ni da jd gagap?ko sihat ka juga...’ gurau Dani.

‘Aku sihat la...ko tu dtg tiba2...bg salam pun tidak,trkejut aku tau’ kata Sara bg mnutup rasa malunya.

‘Hahahaha....lawak la ko ni...relax arr..ko tak bosan ke baca novel,da la hr2 baca buku teks ja...ko tak stress ka ah?’ kata Dani.

‘Aku suka baca novel klu aku stress,lain org lain caranya kn nak hilangkan stress...mcm ko juga,nak hilangkn stress cari scandal baru...’ laju saja kata2 itu terpancul d bibir Sara. Sara sengaja berkata bgitu utk mnyindir Dani.

‘Woo...ayat tu..menusuk ke jiwaku la’ kata Dani dgn nada bergurau. ‘Walaupun aku byk scandal Sara. Hanya 1 jak aku cinta. Ko nak tau tak?' Tnya Dani kpd Sara.

‘Apa?’ kata Sara yg mula berminat dgn kata2 Dani.

‘Aku nak bgtau ko ni.... (....................)’ ayat terakhir Dani tidak d dengari oleh Sara, kerana loceng sekolah yg menandakn masa utk pulang berdering lebih kuat drpd suara Dani. Dani terus berjalan laju menuju ke mejanya dan mengambil beg bergegas utk pulang.

Sara kebingungan dan geram kerana tidak dapat mendengar kata2 Dani yg terakhir. ‘Kacau la bunyi loceng tu...apa Dani nak ckp td ah?knp pla dia kelam kabut sgt?’

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zack termenung sendiri d dalam kelas. Dia asyik memikirkan ttg Ayien. Menyesal pun tidak berguna lagi. Ini semua berpunca drpd kesilapannya sendiri. Ini la kali pertama Zack merasa d kecewakan oleh seorg perempuan. Pada setiap masa Zack menyalahkan dirinya sendiri dan memikirkan cara utk mendapatkn kembali hati Ayien. Jarak bukanlah 1 penghalang bg mencapai niatnya itu.



‘Zack, Sherry pesan dgn aku td...dia nak jumpa ko kat kantin sblm ko blk rmh...ko tau?terkejut aku td pg...aku ingatkn ada awek tgh tunggu aku kt depan pintu pagar rmh aku...tp rupanya Sherry la pla,klu nak dating dgn aku xpa la juga,ni suru aku smpaikn pesanan..ingat aku ni posmen ke apa..’ kata Ezany panjang lebar. Kawasan perumahan Ezany dan Sherry berdekatan disebabkn itu Sherry ke rumah Ezany utk meminta pertolongan drpd Ezany.

‘Mmm...malas la..’ balas Zack.

‘Aik,knp pla nie?mcm pelik pla aku dgr ko malas nak jumpa scandal ko tu...ko ok ka tidak ni?’ kata Ezany yg kehairanan.

‘Tak ada mood la nak jumpa dia...biar la dia..kepala aku tgh kusut skrg ni..’ kata Zack yg kedengaran lemah.

‘Wow~apa da jd dgn Zack a.k.a Prince Charming,jejaka idaman 1 sekolah ni?’ kata Ezany smbil membunyikan jarinya dan menaikkan sedikit keningnya.

‘Ayien da putuskn hubungan dgn aku....aku tgh kusut mcm mn nak dptkn Ayien blk...aku syg sgt2 kt dia, Zany..tolong aku’ rayu Zack.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dani tersenyum sendiri ketika dlm perjalanan pulang ke rumah. Dia begitu gembira pd hr ini kerana perasaan yg terbuku sblm ini akhirnya terluah juga.

Sebulan yg lalu...(lokasi : Secret Recipe)

‘Syg,lepas ni kta nk p mana?’ kata Lia sambil menyuapkn Dani kek coklat.

‘Erm,lepas nie kta p tgk wyg...nak?’ kata Dani memberikn cdangan.

’Nak,tp....mama Lia suru blk awl..mama nak p shopping n suru Lia temankn.’ kata Lia dgn nada risau.

‘Its, ok honey...tp jgn lupa sms tau.’ kata Dani ingin memujuk.

‘Thanks syg,love u so much..hehe’ kata Lia yg bertukar menjadi ceria. ‘Syg,Lia nak p washroom jap’

Dani mengangguk. Lia pun menuju ke tandas. Tinggal la Dani sendirian d tempat duduknya. Sambil Dani menunggu Lia ke tandas,telefon bimbit Lia berdering. Pd asalnya Dani tidak mahu mengangkat telefon Lia kerana bimbang mama Lia yg menelefon Lia. Mama Lia tidak mengetahui hbungan Lia dan Dani. Dani memegang telefon Lia dan melihat siapakah yg menghubungi Lia. ‘My Love’. Dani terkejut. Dani tahu yg Lia mencatat namanya sbg ‘Cintaku’ dlm phonebook tetapi siapakah ‘My Love’ ini? Dani pun menekan butang hijau dan mendengar.

‘Darling,where r u now?jgn lupa temujanji kta tgk wyg ptg ni k...ok,darling i need to hurry..ada krja nak wat...bye...muahh~love u darling...’ suara lelaki kedengaran dan terus mematikan talian.

Dani mula naik berang. Terasa panas seluruh badan. Lia telah kembali ke tmpat duduk mereka sambil memberikan senyuman yg manja kpd Dani. Lia kehairanan melihat Dani bermasam muka.

‘Syg,what’s wrong wit u?’ tanya Lia.

Dani menekan-nekan telefon bimbit Lia mncari nama ‘My Love’ yg disambutnya sebentar td. Setelah jumpa, Dani menunjukkan kpd Lia. ‘Siapa ni?’ marah Dani.

Lia terkejut. ‘Erm..itu...itu..kn nama syg?’ Lia menjadi gagap kerana ketakutan.

‘Ow,ni aku...tak kn aku nak kol ko sdgkn kta sama2 ada d cni?’ marah Dani lagi.
Lia terdiam,tidak tahu apa yg ingin dikatakan.

‘Hmm...knp diam?ni scandal ko la ya...ok fine,hbungan kta stop smpai cni ja...trima kasi byk2,aku sbnrnya terlalu cintakn ko...aku sgup tgl kn smua girlfren aku gara2 ko..ni ko wat kt aku..dasar pmpuan murahan,nta brapa ramai da lelaki ko cium...selamat tinggal Lia’ kata Dani dgn rasa kecewa yg amat dlm.

Dani sedar perhatian yg d berikan oleh Sara selama ini adalah bermaksud Sara setia mencintainya. Dani mula sedar ttg perkara ini kerana Ayien memberitahunya 2 minggu yg lalu.

Selepas Dani kecewa dgn kecurangan Lia, Dani terus berjumpa dgn Ayien utk meluahkan rasa kekecewaannya. Segala-galanya d critakn kpd Ayien.

_____________________________________________________

Sblm balik dr sekolah td, Dani meluahkan perasaan kpd Sara. Dani tahu Sara kurang dengar kata2nya td,timbul rasa kesalnya sebentar tp Dani tahu Sara pasti akan ke rumahnya utk bertanya dan ini memberikan Dani idea.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

‘Ish,geramnya!apa mamat tu nak ckp dgn aku td...ni mesti psl scandal dia,kn Ayien x dtg sekolah td...so, aku la tmpt dia nk wat sesi kaunseling...tp knp dia kelam kabut sgt?ada mslh ka bdk tu?entah2 ada benda tak baik yg dia nak wat?tp apa?’ bebel Sara sendirian.

Tidak tenang perasaan Sara. Asyik2 memikirkan apa yg Dani ingin sampaikn kpdnya sblm blk dr sekolah td. 
D dlm bilik, Sara ingin mengulangkaji pelajaran tetapi fikirannya melayang jauh. Buku dibelek-belek sehingga la ke muka surat yg terakhir,satu pun tidak d baca. Akhirnya Sara membuat keputusan utk ke rumah Dani.

Rumah Dani....

‘Mana Sara ni?jgn2 dia tak datang kot...ish,siapa juga ckp dia mau dtg rumah aku?aku ja ni pndai2 wat andaian’ rungut Dani sambil mundar-mandir d dlm rumah. ‘Sara...dtg la...’ kata Dani dgn penuh harapan.

‘Assalamualaikum....’

Dani menjadi kaku sebentar. Org yg d tgu2, smpai juga akhirnya. Kelam kabut Dani keluar. 

‘Waalaikumsalam...’

‘Ha!Dani apa ko ckp td kat kelas...aku tak dgr lgsung la apa ko ckp td?puas aku berfikir kt rumah...ko nk crita psl scandal ko ke,atau ko nak wat kerja tak baik hari ni?cakap la...aku nak cepat ni...aku nak...’ belum smpat Sara menghabiskan kata2 Dani menutup mulut Sara dgn jari telunjuk sambil menunjukkan patung teddy bear.

‘Sara,ble ka ko terima aku sbg bf ko?’ kata Dani lembut.

Sara terkejut. Sara menjadi kaku, dia merasakn dirinya berada d alam yg lain.

‘Sara?’ kata Dani sambil menggoncangkan badan Sara.

‘Ha?’ kata Sara seperti org yg baru trjaga dr mimpi.

‘Ko sudi ka trima aku ni?’ tanya Dani yg benar2 ingin mendengar jawapan drpd Sara.

Dgn spontan,Sara mengangguk dan pipinya kelihatan merah padam.

'Yes!!!' teriak Dani kegembiraan.


Akan brsambung pada minggu hadapan....^_^

No comments:

Post a Comment

MinChun_Wonderland Copyright © 2011 fully designed by Shafinas