♥♥♥Click Here♥♥♥

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Wednesday, January 19, 2011

~Breath...~ Part 1


Daniel berumur 20 thn. Dia sedang menuntut d kampus B2ST mengambil Diploma Seni Muzik. Daniel seorg yg sgt mengambil berat ttg org lain, pendiam, pasif dlm cinta dan genius dlm pelajaran. Ketika d bangku sekolah dia adalah pelajar contoh dan sentiasa mendapat tmpat yg pertama dlm kelasnya. Disebabkan minatnya lebih kepada bidang muzik,dia memilih utk mengambil jurusan kesenian d kampus B2ST.
Daniel

Daniel mempunyai seorg teman baik, Dania. Mereka amat rapat sekali. Semasa d bangku sekolah, Dania dan Daniel selalu pergi ke sekolah brsama-sama dan d kelas pula mereka duduk bersebelahan sahaja. Perkenalan mereka bermula apabila Dania berpindah ke rumah bersebelahan dgn rumah Daniel. Ketika itu mereka berumur 10 thn. Oleh kerana Dania dan Daniel semakin rapat hari demi hari,lama-kelamaan Daniel mempunyai perasaan yg istimewa terhadap Dania. Tp Daniel tidak berani utk berterus terang kpd Dania. Dia sanggup lakukan apa sahaja demi memastikan Dania sentiasa gembira.
Dania

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Imbas kembali.... (3 tahun sebelum)

‘Hai Daniel.....lama da smpai?’ tanya Dania. Hari ini mereka berjanji utk berjumpa d tasik taman berdekatan kwsn perumahan mereka.

‘Hai Dania,aku pun bru ja smpai ni’ kata Daniel sambil trsenyum. Sebenarnya Daniel sdh mnunggu Dania 1 jam d situ. Daniel trpaksa brbohong kerana sdh memahami perangai Dania yg cepat rasa brsalah jika dia tahu dia lambat kerana Dania merasakn dia menyusahkan org lain.

‘Hehe...aku ada berita gembira’ kata Dania dgn wajah yg ceria.

‘Apa dia?’ tnya Daniel sambil tersenyum yg mula tidak sabar mngetahui berita itu.

‘Aku dpt tawaran ke kampus SONE...bln depan aku mendaftar...tak sabar aku nak p...rindu da nak blajar balik, da enam bulan duduk d rmh ja...bosan betul’ kata Dania kegembiraan.

‘Tahniah...’ kata Daniel. Dalam hati kecil dia sedih kerana pd masa akn dtg mereka berdua sdh pasti jarang brjumpa seperti selalu. ‘Ko ambil kursus apa?’ tanya Daniel.

‘Aku dpt kursus Diploma Perundangan...syukur alhamdulilah’ kata Dania sambil tersenyum. ‘Erm, ko mcm mn....da dpt apa2 tawaran?’ tnya Dania.

‘Ada...kat sini ja...aku dpt tawaran msuk kampus B2ST...’ jawab Daniel. Sblm ini, Daniel mengharapkn mereka brdua mndpt tawaran masuk kampus yg sama kerana selepas hbis SPM mereka brsama-sama memohon kampus B2ST dan SONE. Tetapi skrg, mereka trpaksa berpisah. Dania akan ke kampus SONE dan Daniel akan ke kampus B2ST.

‘Daniel,knp nie?mcm x suka ja dpt msuk kampus....’ kata Dania. ‘Ko takut kta berpisah ya...’ Dania menduga. ‘Don’t worry la...kta masi lg ble brhubung nnt...ko email ja aku klu ada apa2...cuti semester kta kuar la sama2...ok’ pujuk Dania.

Daniel hnya mampu tersenyum.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Masa kini....

‘Daniel, ko p ka prom nite nnt?’ tnya Sam. Minggu hadapan, prom nite d adakan khas utk bekas pelajar kelas A iaitu kelas Daniel semasa form 5.
Sam

‘Hmm...mesti la p...lma da x jumpa kwn2 kta...masing2 da bw haluan sendiri lepas SPM..ni ja la pluang aku nak jumpa dorg semula..dorg smua ada nnt kn?mesti best...’ kata Daniel. Tiba2 dia teringatkn Dania.

Sudah 5 bulan Dania tidak membalas emailnya. Sebarang berita ttg Dania pun Daniel tidak ketahui. ‘Dania da lupakn aku ke?’ tiba2 persoalan itu muncul d minda Daniel.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prom Nite...(Hyatt Hotel)

Tema prom nite tersebut adalah ‘Like an Angel’. Majlis tersebut brmula pd jam 9 malam. Guru-guru kelas A juga d jemput.



Pd mlm itu, Daniel memakai pakaian serba putih. Apabila dia tiba d pintu gerbang hotel,dia mencari-cari kelibat Sam. Setelah lama menunggu d luar,Daniel cuba menghubungi Sam tetapi Sam tidak menyambut telefon bimbitnya. Lalu dia mencuba sekali lagi. Sedang dia khusyuk menekan nombor telefon Sam, dia terlanggar bahu seseorang. ‘Opps!sori...sori...sori...’ Daniel meminta maaf dan memandang ke arah orang yg dia langgar td.

‘Apa ni?tak nampak ke?jalan begini luas...aku juga nak d langgar...’ kata lelaki itu.
Danish

‘Sori..sori...sy tak sengaja’ kata Daniel lagi. Dia serba salah. Lelaki itu pula terus berlalu dan memasuki hotel. ‘Ish,gara2 ko la ni Sam’ geram Daniel dlm hati. ‘Sepa pla lelaki tu?garangnya’ hati Daniel tertanya-tanya. 

‘Hmm...biar la..’

Belum sempat Daniel menekan butang hijau d telefon bimbitnya, dia ternampak Sam masuk ke dalam hotel. ‘Daniel!sori...td ko call aku tidak sempat angkat...aku nak call balik tp bateri aku low la...sori’ kata Sam sambil tersengih-sengih.

‘Ko mmg, janji dtg jam 8...tp skrg da jam 8.45...ish,tak pasal2 aku trlanggar sorg mamat panas baran td’ kata Daniel yg meluahkan ketidakpuashatiannya.

‘Okay2...sori geng...td aku hantar mama aku blk rmh sbb tu lmbat’ jelas Sam. Sam tidak tgl bersama keluarganya tetapi menyewa rmh berdekatan dgn kampus B2ST. Keluarga Sam adalah golongan org berada,sdh tentu dapat menampung perbelanjaannya spt sewa rumah,bil air,bil elektrik, roadtax, makan minum dan lain2 lg. Tapi walaubgaimanapun, Sam seorg yg peramah dan tidak ambil kira ttg darjat keturunan apabila berkawan.

‘Hmm...k la...kta masuk la...pnat da kaki aku berdiri dkt pintu ni,td ada kakak tu ingatkn aku bell boy dia tgu aku buka pintu utk dia..entah mna bell boy hotel ni p td...mau tidak mau,aku tolong ja la buka...hahaha’ kata Daniel.

‘Hahahaha...baru ko tau...apa ko rasa?oren?hahahaha’ Sam memerli.

‘Gara2 ko la tu...eeee!’ Daniel memukul kepala Sam. Tp Sam sempat mengelak. Mereka berdua sama2 ketawa.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

D dewan makan...

‘Uish, Sam...ko makan atau melantak ni?byknya lauk ko...mcm gunung da aku tgk’ kata Daniel.

‘Aku lapar la...td tgh hr aku mkn roti ja...hehe’ jawab Sam. ‘Cepat la...jom kta dduk..ko tidak mau ambil mknan ka?’ tnya Sam.

‘Nnt la...aku mau ambil air kosong jak dulu..klu hbis mkanan,aku ambil ko pnya ja...hehehe’ kata Daniel.

‘Byk la ko mau ambil mknan aku...jgn hrp’ balas Sam. Dgn segera dia menuju ke meja makan mereka.

‘Haha...dasar kedekut’ kata Daniel sambil mengekori Sam. Tiba2 Daniel secara tidak sengaja terlanggar seseorg dan menumpahkan air ke baju org itu. ‘Adus...trlanggar org lg...apa la malang aku hr ni?’gumam Daniel dlm hati. ‘Cik,minta maaf...sy tak sengaja..cik okay?’ tnya Daniel. Timbul rasa kesian kpd pmpuan trsebut,hbis bju gaun putih pmpuan itu basah. Nasib baik la bkn air oren,klu tidak tentu berbekas. Daniel tidak dpt melihat wajah pmpuan itu dgn jelas kerana ditutupi dgn rmbut pnjang pmpuan itu.

Pmpuan itu masi lg diam kerana asyik mengeringkn bajunya. Muncul seorg lelaki d sebelahnya. ‘Honey,knp ni?’ kata lelaki itu kpd pmpuan itu. Lelaki itu memandang ke arah Daniel. ‘Ha,ko lagi...apa ko da wat dgn gf aku nie?’ katanya.

Daniel trkejut. ‘Dia lg?knp la dgn aku hr ni..da jd 1 pakej ka aku langgar org hr ni?td dia,skrg gf dia pla..’ kata Daniel dalam hati.

‘Maaf sy tak sengaja tumpahkan air d baju cik ni’ kata Daniel lembut.

‘Hati2 la ckit...’ marah lelaki itu.

‘Suda la...ckit ja ni..bkn tumpah air oren pun...’ kata pmpuan itu kpd teman lelakinya. Lalu pmpuan itu memandang ke arah Daniel dan ingin berkata ‘Emm...’ blm sempat meneruskan kata2,pmpuan itu terkedu.


‘Dania?’ Daniel terkejut.

To be continue~~~




<==My Fic List
Next (Part 2) ==>

No comments:

Post a Comment

MinChun_Wonderland Copyright © 2011 fully designed by Shafinas